Бондаренко В.В.
ПОД- СЕКЦИЯ 5. Социальная педагогика.
Бондаренко В.В.
аспірант кафедри соціальної педагогіки
Луганського національного університету імені Тараса Шевченка
ПОТРІБНІСТНО-МОТИВАЦІЙНА СФЕРА ОСОБИСТОСТІ ДІТЕЙ, ПОЗБАВЛЕНИХ БАТЬКІВСЬКОГО ПІКЛУВАННЯ
За думкою А. Адлер [1], Р. Ассаджолі [2], С. Гроф [3], М. Кле [5], І. Котової [6.], Ч. Ломброзо [7], Л. Обухової [8], Ф. Перлз [9], З. Фрейд [14], Э. Фромм [15], К. Хорни [16], М. Шевандрина [17], та інші, потрібнісно-мотиваційна сфера особистості включає різні потреби (фізіологічні (у їжі, питті), у безпеці й добробуті; у любові (належності комусь); у повазі; у самореалізації (самоствердженні) та мотиви (спонукання до діяльності з метою задоволення певних потреб) [9; 17.]. У дітей, позбавлених батьківського піклування, через втрату сімейного оточення спостерігаються порушення в цій сфері особистості на рівні всіх потреб та мотивів до соціально схваленої діяльності щодо їх задоволення. [14]. Так, у вихованців інтернатних закладів фізіологічні потреби в їжі, одязі, умов для сну, фізичних навантажень, в основному, задоволені, адже держава забезпечує їх необхідними матеріальними благами [16]. Проте, існування на «всьому готовому» ніяк не спонукає дітей до діяльності, спрямованої на задоволення цієї групи потреб – покупка та приготування їжі; вибір одягу, що подобається; спортивних засобів для фізичного розвитку тощо [3; 5; 6;7; 8].
Дитина, позбавлена батьківського піклування, позбавлена основної потреби – в любові та належності комусь [15.]. Таким чином, формується деформована особистість, що в майбутньому також не зможе віддавати любов іншій людині, своїй дитині, утворювати повноцінну сім’ю тощо.
Ми згодні з С. Адлер [1], що в інтернатних умовах дуже складно задовольняти потребу в самореалізації, адже вихованці виховуються в умовах дотримання встановленого режиму, у межах державних стандартів освіти й виховання тощо. Тут не можуть бути створені умови для виявлення і розвитку всіх творчих потенціалів дітей, які з віком просто зникають, так і не розвинувшись [2]
У зв’язку з тим, що в інтернатному закладі за дитину вирішують усе – що їсти, одягати, чому навчатися, як себе поводити – у них порушується потреба в мотивованій діяльності, тобто потреба визначати цілі (найближчі та перспективні) та досягати їх задля задоволення потреб різного рівня – від фізіологічних до самореалізації. [10; 11; 12; 13; ].
Отже, на рівні потребово-мотиваційної сфери дитина, позбавлена батьківського піклування, формується як особистість, у якої йде порушення в сфері на рівні всіх потреб та мотивів до соціально схваленої діяльності. Дитина, позбавлена батьківського піклування, не має основної потреби – в любові та належності комусь, у неї формується деформована особистість. У зв’язку з тим, що в інтернатному закладі за дитину вирішують усе – що їсти, одягати, чому навчатися, як себе поводити – у дітей порушується потреба в мотивованій діяльності, тобто потреба визначати цілі (найближчі та перспективні) та досягати їх задля задоволення потреб різного рівня – від фізіологічних до самореалізації. Таким чином, дитина, яка потрапила до складу державної опіки – відчуває гостру деривацію, а саме позбавленням або обмеження в можливості задоволення життєво важливих потреб.
Література:
- Адлер А. Практика и теорія индивидуальной психологи. М., 1995. 286 с.
- Ассаджоли Р. Психосинтез: теория и практика. М., 1994. 314 с.
- Гроф С. Духовный кризис: Статьи и исследования. М, 1995. 256 с.
- Психология личности: Тексты / Под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, А.А. Пузыря. М. 1987. 240с.
- Кле М. Психология подростка: (Психосексуальное развитие). М., 1986. 415с.
- Котова И.Б. Психология личности в России. Столтие развития. Ростов н/Д, 1994. 294 с.
- Ломброзо Ч. Гениальность и помешательство. М. 1995. 398 с.
- Обухова Л.Ф. Детская психология: теорія, факты, проблемы.М., 1995. 360 с.
- Перлз Ф. Внутри и вне помойного двора // Перлз Ф., гудмен П., Хефферлин Ф. / Практикум по гештальттерапии. СПб., 1995. 448 с.
- Прихожан А.М., Толстых Н.И. Дети без семьи. – М.: Педагогика, 1990. – 160с.
- Рыбинский Е.М. Сиротливое детство в России. Что делать? – М., 1997. 112с.
- Теоритичні основи соціально-педагогічної діяльності [Електронний ресурс]. – Режим доступу: <http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vlush/Ped/2011_4_1/7.pdf> – Загол. з екрану. – Мова укр.
- Теорія і практика опіки дітей і молоді в Україні (1945 - 1990 рр.): автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.01 [Електронний ресурс] / І.Б. Плугатор; Прикарпат. нац. ун-т ім. В.Стефаника. — Івано-Франківськ, 2007. — 20 с. — укp.
- Фрейд З. Психология бессознательного. М., 1989. 448 с.
- Фромм Э. Анатомия человеческой деструктивности. М., 1994. 447 с.
- Хорни К. Невротическая личность нашего времени. М. 1993. 480 с.
- Шевандрин Н. И. Психодиагностика, коррекция и развитие личности / Н. И. Шевандрин. – М. : ВЛАДОС, 1998. – 512 с.